Rechten en regels
Wanneer er met uw gezondheid iets aan de hand is, heeft u hulp van een zorgverlener nodig. Voor zowel u als de zorgverlener zijn er rechten en plichten. Het is belangrijk dat u deze kent. Daarom hebben wij ze hier voor u op een rij gezet.
Identificatie
Net als andere zorgverleners in Nederland zijn we verplicht om uw identiteit vast te stellen. U moet zich in ons ziekenhuis kunnen legitimeren. U kunt zich identificeren met een geldig legitimatiebewijs.
Kinderen moeten ook een geldig legitimatiebewijs hebben als ze naar een van onze zorgverleners komen. De identificatieplicht in de zorg geldt vanaf de geboorte.
U of uw kind kan zich in ons ziekenhuis eenvoudig legitimeren door u bij ons in te schrijven. Dat kan bij onze receptie direct bij de hoofdingang. We maken dan een patiëntenpas met foto voor u zodat het ziekenhuis snel en foutloos uw gegevens verwerken.
Waarom is identificatie belangrijk?
- Zo zorgen we ervoor dat de juiste zorg aan de juiste persoon wordt geleverd.
- We zorgen er zo met u voor dat alle administratieve handelingen kloppen.
- Medische gegevens worden op de juiste manier verwerkt.
- We voorkomen zorg- en identiteitsfraude.
- Uw verzekeraar kan uw behandeling vergoeden.
Zonder dat uw identiteit is vastgesteld, lukt dat niet.
Wat als ik mij niet kan identificeren?
Als u zich niet kunt identificeren, krijgt u 14 dagen de tijd dit alsnog bij de Receptie te doen. Gedurende deze 14 dagen worden de nota’s van uw behandeling naar uw huisadres gestuurd en niet naar uw verzekering. Identificeert u zich alsnog binnen 14 dagen dan kunt u de nota naar het ziekenhuis terugsturen. Identificeert u zich niet, dan moet u de nota aan het ziekenhuis betalen. Ook kan het ziekenhuis besluiten u (bij niet-spoedeisende zorg) niet verder te helpen.
Inschrijven en patiëntenpas laten maken
Om u in te schrijven en een patiëntenpas te laten maken is de receptie hoofdingang van het Deventer Ziekenhuis het volgende van u nodig:
- een geldig identificatiebewijs (ID-bewijs)
- de zorgpas van uw verzekeringsmaatschappij
Geldige ID-bewijzen zijn:
- Paspoort
- Identiteitskaart
- Rijbewijs
- Diplomatiek of dienstpaspoort
- Reisdocument voor vreemdelingen of vluchtelingen
- Nooddocument
Pasfoto
Als u zich bij ons inschrijft, wordt er een patientenpas gemaakt. Daarvoor nemen we onder meer een foto van u. Wanneer uw pasfoto eenmaal in ons systeem is opgenomen hoeft u zich bij een vervolgbezoek niet meer te legitimeren. U kunt zich dan eenvoudig met uw pas aanmelden en we kunnen u eenvoudig identificeren. Uw pasfoto zal niet gebruikt worden voor andere doeleinden. U kunt een pasfoto weigeren, maar dan moet u ieder bezoek een geldig legitimatiebewijs laten zien.
-
Ouders moeten voor hun minderjarige kinderen vanaf hun geboorte een geldig identiteitsbewijs mee brengen. Ook voor kinderen kan een patiëntenpas worden aangemaakt en die kunt u bij ieder volgend bezoek meebrengen.
-
U kunt zich inschrijven bij de receptie van ons ziekenhuis, direct bij de hoofdingang. Neem hiervoor een geldig ID-bewijs en de zorgpas van uw zorgverzekeraar mee. Inschrijven kan iedere dag tussen 07.00 en 20.00 uur.
-
Als u zich bij ons inschrijft, wordt er een patientenpas gemaakt. Daarvoor nemen we onder meer een foto van u. Wanneer uw foto eenmaal in ons systeem is opgenomen hoeft u zich bij een vervolgbezoek niet meer te legitimeren. U kunt zich dan eenvoudig met uw pas aanmelden en we kunnen u eenvoudig identificeren. Uw foto zal niet gebruikt worden voor andere doeleinden. U kunt een foto weigeren, maar dan moet u ieder bezoek een geldig legitimatiebewijs laten zien.
-
Ons ziekenhuis heeft een digitaal medisch dossier. Hierin komen alle zorggerelateerde gegevens. Daaronder ook de informatie waarmee u zich identificeert, waaronder uw foto, uw burgerservicenummer, uw ziektekostenverzekering. Deze gegevens worden alleen gebruikt voor de zorgverlening en vergoeding van zorg.
-
Wie onmiddellijke hulp nodig heeft, wordt natuurlijk meteen geholpen. Toch is het ook in dat geval nodig dat u zich identificeert. Hoe gaat dat in zijn werk? U wordt gevraagd om binnen 14 dagen uw identiteitsbewijs alsnog te tonen in ons ziekenhuis. Dit kan bij onze receptie bij de hoofdingang. Doet u dit niet, dan mogen we uw nota helaas niet naar de zorgverzekeraar sturen en ontvangt u deze thuis.
-
Asielzoekers, toeristen en buitenlanders moeten kunnen legitimeren bij een bezoek aan ons ziekenhuis. Meestal hebben zij geen burgerservicenummers. Daarom gelden er voor deze groepen aparte regels:
- Toeristen uit Europa met een European Health Insurance Card kunnen overleggen of direct hun behandeling betalen.
- Toeristen buiten Europa moeten hun behandeling contant betalen.
- Asielzoekers moeten voor zorg hun COA-pas overleggen.
- Niet legaal in Nederland verblijvenden worden gevraagd een formulier in te vullen (beschikbaar via onze debiteurenadministratie).
-
Er zijn patiënten die nooit eerder zijn geïdentificeerd, met name doordat er voor 2008 nog geen wettelijke identificatieplicht was. Uit het oogpunt van serviceverlening en gastvrijheid worden patiënten meestal geholpen. Daarom vragen we iedereen die nog niet eerder is geïdentificeerd om zich bij het eerstvolgende bezoek te identificeren (met een geldig ID-bewijs). Dat kan bij de receptie bij de hoofdingang van ons ziekenhuis.
-
U moet zich overal in ons ziekenhuis kunnen legitimeren. Dat is bepaald in de zorgverzekeringswet. Dat is onder meer nodig om
- Fraude te voorkomen
- Zorgen dat u de juiste zorg krijgt
- Administratie goed te organiseren
- Vergoeding van zorg te organiseren
Verwijzing is verplicht
Voor een bezoek aan het ziekenhuis hebt u een verwijzing nodig. Deze regel staat al jaren in de polis van uw zorgverzekeraar. Zij controleren er ook op. Hebt u geen verwijzing dan moet u mogelijk de nota zelf betalen. Wie mogen verwijzen*?
Een huisarts;Een verloskundige (naar de gynaecoloog);Een tandarts (naar de kaakchirurg);Een bedrijfsarts;Een medisch specialist (van een ander, of hetzelfde ziekenhuis)
*) zie ook deze lijst waarin de verschillende zorgverzekeraars wel/niet verwijzers erkennen
U hebt een verwijzing nodig:
- Als u voor het eerst bij een medisch specialist komt met een nieuwe klacht;
- Als u in het verleden onder behandeling was van een medisch specialist, en de behandeling is inmiddels afgerond. Krijgt u last van dezelfde of soortgelijke klachten, dan moet u opnieuw naar uw huisarts om een verwijzing te vragen.
U hebt geen verwijzing nodig:
- Als u al onder behandeling bent van een medisch specialist, en u komt voor een vervolgconsult of behandeling voor dezelfde zorgvraag;
- Als er alleen laboratoriumonderzoek gedaan wordt of een röntgenfoto in het ziekenhuis wordt gemaakt en u geen medisch specialist consulteert;
- Als u komt voor een medische keuring.
Belangrijk:
- Neem uw verwijsbrief mee naar de 1e afspraak in het ziekenhuis. In de brief staat ook zinvolle informatie voor de medisch specialist. De verwijsbrief wordt door ons gescand en bewaard.
- Veel huisartsen - en alle medisch specialisten van ons ziekenhuis - verwijzen u elektronisch. Twijfelt u of uw arts wel een verwijzing heeft verstuurd, vraag er dan naar.
- Hebt u (nog) geen verwijzing, dan vraagt het ziekenhuis u een verklaring te tekenen waarin staat dat u weet wat de gevolgen zijn. U krijgt wel de noodzakelijke zorg, maar moet mogelijk de nota zelf betalen.
Uw rechten en plichten
Wanneer er met uw gezondheid iets aan de hand is, heeft u hulp van een zorgverlener nodig. Voor zowel u als de zorgverlener zijn er rechten en regels. Het is belangrijk dat u deze kent. Daarom hebben wij ze voor u op een rij gezet. U kunt ze ook in deze folder lezen.
Wat zijn mijn rechten?
Zeker als er iets met uw gezondheid aan de hand is, is het belangrijk te weten dat u rechten heeft. Deze zijn wettelijk vastgelegd en natuurlijk kunt u erop rekenen dat wij ze respecteren.
- Recht op duidelijke informatie
U hebt altijd recht op duidelijke informatie van uw zorgverlener over het voorgestelde onderzoek en/of de behandeling, uw ziekte/aandoening, andere behandelmogelijkheden, de gevolgen en eventuele risico's van de behandeling of het onderzoek, de medicijnen en bijwerkingen. - Recht op dossierinzage
Via www.mijndz.nl kunt u in een beveiligde, digitale omgeving uw medische gegevens inzien. U kunt uw persoonsgegevens wijzigen, uw afspraken inzien en/of een vragenlijst invullen. Brieven van uw specialist aan uw huisarts lezen en/of uw laboratorium- en radiologische uitslagen zien. Lees meer over uw gegevens. - Recht op privacy
U hebt recht op privacy. Tijdens uw behandeling en als u in gesprek bent met uw zorgverlener. In het Deventer Ziekenhuis kunt u erop vertrouwen dat uw persoonsgegevens, waaronder uw medische gegevens, bij ons in veilige handen zijn. In onze privacyverklaring staat uitgebreid beschreven hoe wij met uw gegevens omgaan. - Alleen met uw toestemming
Laat u alleen onderzoeken en/of behandelen als u daarin toestemt (informed consent). Bij ingrijpende behandelingen zal de zorgverlener uitdrukkelijk om uw toestemming vragen. In de overige gevallen kan de zorgverlener er vanuit gaan dat u uw toestemming stilzwijgend geeft. Als u bijvoorbeeld uw mouw al opstroopt, omdat de zorgverlener bloed gaat afnemen. In acute situaties mag de zorgverlener handelen zonder uw toestemming. - U beslist of u deelneemt aan wetenschappelijk onderzoek
Wetenschappelijk onderzoek is van groot belang om meer kennis op te doen en betere behandelmethoden te ontwikkelen. U kunt door uw specialist worden gevraagd mee te werken aan onderzoek. Welke beslissing u ook neemt, dit heeft geen invloed op uw behandeling.
Wat zijn mijn plichten?
U heeft u als patiënt ook een aantal plichten. Ook deze zijn wettelijk vastgelegd.
- Informeer uw zorgverlener altijd eerlijk en volledig
Alleen zo kan uw zorgverlener adviseren over een goede diagnose en de juiste behandeling. Ook is het belangrijk de adviezen van uw arts of verpleegkundige op te volgen. - Neem altijd een actueel medicijnenoverzicht mee
Om u snel, goed en veilig te helpen is het belangrijk dat u een actuele medicijnlijst meeneemt. De medicijnlijst is te verkrijgen bij uw apotheek. Uw apotheek en huisarts kunnen uw medische gegevens digitaal delen met het Deventer Ziekenhuis. Geef uw apotheek en huisarts toestemming via www.volgjezorg.nl. Dit helpt uw zorg nóg veiliger te maken. - Legitimeer u bij elk ziekenhuisbezoek
Om u goede zorg en informatie te geven is het belangrijk dat wij weten wie u bent en bij welke zorgverzekeraar u verzekerd bent. Neem bij uw eerste bezoek een geldig legitimatiebewijs en verzekeringsbewijs mee. Schrijf u in bij onze receptie. U ontvangt een persoonlijke pas van het ziekenhuis. Neem deze mee bij elk ziekenhuisbezoek. U hoeft zich dan niet elke keer opnieuw te legitimeren en het ziekenhuis kan snel en foutloos uw gegevens verwerken. Dit geldt ook voor kinderen van alle leeftijden. - Betaal voor uw zorg
Aan een consult bij de specialist, onderzoek of behandeling zijn kosten verbonden. Meestal worden die vergoed door uw verzekering. Een deel van de zorg valt onder de basisverzekering. Voor andere zorg kunt u zich aanvullend verzekeren. www.uitlegzorgverzekering.nl - Houdt u zich aan onze huisregels
Wij maken uw bezoek of verblijf in ons ziekenhuis graag zo aangenaam mogelijk. Om een veilige omgeving voor u én onze zorgverleners zoveel mogelijk te garanderen zijn er huisregels opgesteld (zie menu hierboven).
Meer informatie?
Kijk op www.patientenfederatie.nl voor meer informatie of op www.kindenziekenhuis.nl voor met specifieke informatie over rechten en plichten in de zorg voor kinderen.
Huisregels
Het Deventer Ziekenhuis verleent u de best mogelijke zorg. Om dat goed te laten verlopen, zijn er huisregels. Zullen we ons er samen aan houden?
Van ons mag u verwachten:
- Dat wij u de best mogelijke zorg verlenen in alle mogelijke omstandigheden
- Dat wij u altijd goed en tijdig informeren over de zorg die we verlenen en nagaan of u de informatie hebt begrepen
- Dat wij u goed informeren over eventuele nazorg na ontslag uit het ziekenhuis
- Dat wij altijd klantvriendelijk en behulpzaam zijn
- Dat wij in ons werk geen onderscheid maken naar geslacht, ras, seksuele geaardheid en/of geloof
- Dat wij zorgvuldig met (de inzage van) het patiëntendossier omgaan
Van u verwachten wij:
- Dat u ons alle informatie geeft zodat wij uw probleem goed kunnen inschatten, en de juiste zorg kunnen verlenen
- Dat u zich houdt aan de instructies die de zorgverlener u geeft voor uw behandeling
- Dat u zich niet agressief gedraagt, ons bedreigt, ons uitscheldt, of seksuele toespelingen maakt
- Dat u patiënten zoveel mogelijk rust geeft en daarom kort, met maximaal 2 personen tegelijk, op bezoek komt
- Dat u niet ongevraagd film- of geluidsopnames maakt, zeker niet van medewerkers en andere patiënten
Naast het verlenen van goede zorg hebben wij als ziekenhuis een belangrijke signaalfunctie bij huiselijk geweld en kindermishandeling. Wij zijn hier alert op. Van diefstal, geweld en vernieling doen wij altijd aangifte bij de politie. Ons beveiligingspersoneel mag bij een gerede verdenking van diefstal overgaan tot visitatie. Het ziekenhuis kan u bij het overtreden van de huisregels een waarschuwing voor uw gedrag geven of de toegang tot het ziekenhuis ontzeggen. Maar zover laten we het toch niet komen?
Informed consent
De Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst regelt de behandelrelatie tussen patiënten en artsen. Hierin staat dat de arts u goed moet informeren en dat hij of zij u toestemming moet vragen voor een onderzoek en/of behandeling. Zonder informatie kunt u geen toestemming geven, omdat u dan niet weet waar u over beslist. Daarom is het belangrijk dat u informatie krijgt en dat u die ook begrijpt. Als een patiënt toestemming geeft op basis van voldoende informatie, wordt dat ’informed consent’ genoemd.
Goede informatie
U heeft recht op goede informatie. De drie goede vragen in onderstaand filmpje helpen u om die goede informatie te krijgen. Daarnaast heeft u vast ook andere vragen. Vragen die u thuis heeft bedacht, of vragen die tijdens het gesprek opkomen. Stel deze ook altijd. Verder helpen de volgende tips u tijdens het gesprek met uw arts:
- Geef aan als u iets niet helemaal begrijpt of geef aan als u ergens over twijfelt.
- Neem uw vragen mee op papier en schrijf de antwoorden op. U kunt dan thuis de antwoorden nog even rustig nalezen.
- Vat het gesprek aan het einde in uw eigen woorden samen. Zo kunt u samen met uw arts nagaan of u het begrepen heeft.
Second opinion
Ook al krijgt u nog zulke goede informatie, u kunt altijd twijfels krijgen. Spreek die uit. Leg ze voor aan uw zorgverlener. Anders gebeurt er misschien iets wat u niet wilt. U kunt altijd een tweede mening (second opinion) aanvragen bij een andere medische specialist. Als u dit lastig vindt, realiseer dan dat veel behandelaars dit gewend zijn. Zij begrijpen dat dit voor u een moeilijke beslissing is waar u goed over heeft nagedacht.
Als de relatie met uw behandelend arts is verstoord of u durft het niet te zeggen, dan kunt u uw huisarts vragen of hij u naar een andere deskundige kan verwijzen. Voor een second opinion bent u namelijk een verwijzing nodig van uw behandelend arts of huisarts.
Hulp
Als u een verwijzing heeft kunt u een afspraken maken bij een andere specialist. Uw kunt uw zorgverzekeraar vragen u te helpen bij het vinden van een specialist die een second opinion wil geven.
Wanneer u een second opinion aanvraagt kan de andere specialist hetzelfde advies geven als uw eigen behandelaar. De kans bestaat ook dat u een ander advies krijgt. Welk advies kunt u het beste opvolgen? Die keuze zult u zelf moeten maken. In principe blijft u onder behandeling van uw eigen behandelend arts. U kunt ook naar aanleiding van de second opinion besluiten om de behandeling ergens anders voort te zetten.
Kosten
Als u zelf een second opinion regelt, kunnen aan vergoeding bepaalde voorwaarden en kosten zijn verbonden. Neem over de voorwaarden contact op met uw zorgverzekeraar of kijk in uw verzekeringspolis. Informeer of deze in uw polis gedekt is, zodat u niet voor onverwachte kosten komt te staan.
Wie is mijn behandelaar?
We zijn een topklinisch opleidingsziekenhuis. Dit betekent dat we veel investeren in opleiding, scholing en onderzoek. Die combinatie houdt ons scherp. We blijven goed op de hoogte van alle nieuwe ontwikkelingen en het zorgt ervoor dat we de beste zorg voor u blijven leveren.
In ons ziekenhuis kunt u te maken krijgen met verschillende zorgverleners. Belangrijk om te weten, is dat zij altijd onder supervisie werken van een medisch specialist of van een arts in opleiding tot medisch specialist. Uw behandelend specialist is hoofdbehandelaar en blijft altijd eindverantwoordelijk voor uw behandeling.
We vinden het belangrijk dat u weet door wie u wordt geholpen in ons ziekenhuis. Daarom bespreken we dit vooraf met u. Dat doen we bij het maken van een poliklinische afspraak en voorafgaand aan een onderzoek, ingreep of opname. Verder bieden we u hier graag inzicht in wie u kunt tegenkomen tijdens uw behandeling, onderzoek of opname. Dat zijn:
Wie is wie?
In ons ziekenhuis komt u veel meer zorgverleners tegen. Zoals de roomservicemedewerkers, laboranten en fysiotherapeuten. Als u precies wilt weten wie er aan uw bed kan staan, kunt u terecht op: www.wiestaateraanmijnbed.nl
Overzicht specialisten
Maak hier kennis met onze specialisten
Een klacht melden?
We doen altijd ons best u zo goed mogelijk te helpen. Toch gaat er soms iets mis. De zorg is mensenwerk en soms lopen de zaken niet zoals u ze verwacht. Als u niet tevreden bent en een klacht wilt indienen, laat het gerust weten. Dat kan op verschillende manieren:
- Bespreek uw klacht met uw zorgverlener of het hoofd van de afdeling
- Bespreek een klacht met de klachtenfunctionaris
- Of geef deze door via ons klachtenformulier.
Alle informatie over wat te doen bij een klacht, vindt u hier.
Melding maken van een kwetsbaarheid
Het Deventer Ziekenhuis hecht veel belang aan de veiligheid van haar (medische) apparatuur, programmatuur en diensten. Ondanks de zorg voor de beveiliging hiervan kan het voorkomen dat er toch sprake is van een kwetsbaarheid. Als u zo’n kwetsbaarheid ontdekt, kunt u dit veilig aan ons melden. Deze aanpak is de zogenaamde Coordinated Vulnerability Disclosure. Op deze manier kan Deventer Ziekenhuis beschermende maatregelen treffen.
Als u een kwetsbaarheid heeft gevonden horen wij dit graag, zodat we snel maatregelen kunnen treffen. Deventer Ziekenhuis wil graag met u samenwerken om onze klanten en systemen nog beter te kunnen beschermen.
Alle informatie over wat te doen bij een melding, vindt u hier.