Menu
Patiënt

Rechten en regels

Wanneer er met uw gezondheid iets aan de hand is, heeft u hulp van een zorgverlener nodig. Voor zowel u als de zorgverlener zijn er rechten en plichten. Het is belangrijk dat u deze kent. Daarom hebben wij ze hier voor u op een rij gezet.

Identificatie

Net als andere zorgverleners in Nederland zijn we verplicht om uw identiteit vast te stellen. U moet zich in ons ziekenhuis kunnen legitimeren. U kunt zich identificeren met een geldig legitimatiebewijs.

Kinderen moeten ook een geldig legitimatiebewijs hebben als ze naar een van onze zorgverleners komen. De identificatieplicht in de zorg geldt vanaf de geboorte.

U of uw kind kan zich in ons ziekenhuis eenvoudig legitimeren door u bij ons in te schrijven. Dat kan bij onze receptie direct bij de hoofdingang. We maken dan een patiëntenpas met foto voor u zodat het ziekenhuis snel en foutloos uw gegevens verwerken.

Waarom is identificatie belangrijk?

  • Zo zorgen we ervoor dat de juiste zorg aan de juiste persoon wordt geleverd.
  • We zorgen er zo met u voor dat alle administratieve handelingen kloppen.
  • Medische gegevens worden op de juiste manier verwerkt.
  • We voorkomen zorg- en identiteitsfraude.
  • Uw verzekeraar kan uw behandeling vergoeden.

Zonder dat uw identiteit is vastgesteld, lukt dat niet.

Wat als ik mij niet kan identificeren?

Als u zich niet kunt identificeren, krijgt u 14 dagen de tijd dit alsnog bij de Receptie te doen. Gedurende deze 14 dagen worden de nota’s van uw behandeling naar uw huisadres gestuurd en niet naar uw verzekering. Identificeert u zich alsnog binnen 14 dagen dan kunt u de nota naar het ziekenhuis terugsturen. Identificeert u zich niet, dan moet u de nota aan het ziekenhuis betalen. Ook kan het ziekenhuis besluiten u (bij niet-spoedeisende zorg) niet verder te helpen.

Inschrijven en patiëntenpas laten maken

Om u in te schrijven en een patiëntenpas te laten maken is de receptie hoofdingang van het Deventer Ziekenhuis het volgende van u nodig:

  1. een geldig identificatiebewijs (ID-bewijs)
  2. de zorgpas van uw verzekeringsmaatschappij

Geldige ID-bewijzen zijn:

  • Paspoort
  • Identiteitskaart
  • Rijbewijs
  • Diplomatiek of dienstpaspoort
  • Reisdocument voor vreemdelingen of vluchtelingen
  • Nooddocument

Pasfoto

Als u zich bij ons inschrijft, wordt er een patientenpas gemaakt. Daarvoor nemen we onder meer een foto van u. Wanneer uw pasfoto eenmaal in ons systeem is opgenomen hoeft u zich bij een vervolgbezoek niet meer te legitimeren. U kunt zich dan eenvoudig met uw pas aanmelden en we kunnen u eenvoudig identificeren. Uw pasfoto zal niet gebruikt worden voor andere doeleinden. U kunt een pasfoto weigeren, maar dan moet u ieder bezoek een geldig legitimatiebewijs laten zien.

  • Het Deventer Ziekenhuis heeft een buitenpoli in Raalte en in Rijssen. Ook daar moet en kunt u zich legitimeren. Neem hiervoor een geldig ID-bewijs mee en de zorgpas van uw verzekeraar. Het ziekenhuis maakt vervolgens een patientenpas voor u aan. Deze kunt u bij ieder volgend bezoek aan ons ziekenhuis gebruiken om zich te legitimeren.

  • Ouders moeten voor hun minderjarige kinderen vanaf hun geboorte een geldig identiteitsbewijs mee brengen. Ook voor kinderen kan een patiëntenpas worden aangemaakt en die kunt u bij ieder volgend bezoek meebrengen.

  • U kunt zich inschrijven bij de receptie van ons ziekenhuis, direct bij de hoofdingang. Neem hiervoor een geldig ID-bewijs en de zorgpas van uw zorgverzekeraar mee. Inschrijven kan iedere dag tussen 07.00 en 20.00 uur.

  • Als u zich bij ons inschrijft, wordt er een patientenpas gemaakt. Daarvoor nemen we onder meer een foto van u. Wanneer uw foto eenmaal in ons systeem is opgenomen hoeft u zich bij een vervolgbezoek niet meer te legitimeren. U kunt zich dan eenvoudig met uw pas aanmelden en we kunnen u eenvoudig identificeren. Uw foto zal niet gebruikt worden voor andere doeleinden. U kunt een foto weigeren, maar dan moet u ieder bezoek een geldig legitimatiebewijs laten zien.

  • Ons ziekenhuis heeft een digitaal medisch dossier. Hierin komen alle zorggerelateerde gegevens. Daaronder ook de informatie waarmee u zich identificeert, waaronder uw foto, uw burgerservicenummer, uw ziektekostenverzekering. Deze gegevens worden alleen gebruikt voor de zorgverlening en vergoeding van zorg.

  • Wie onmiddellijke hulp nodig heeft, wordt natuurlijk meteen geholpen. Toch is het ook in dat geval nodig dat u zich identificeert. Hoe gaat dat in zijn werk? U wordt gevraagd om binnen 14 dagen uw identiteitsbewijs alsnog te tonen in ons ziekenhuis. Dit kan bij onze receptie bij de hoofdingang. Doet u dit niet, dan mogen we uw nota helaas niet naar de zorgverzekeraar sturen en ontvangt u deze thuis.

  • Asielzoekers, toeristen en buitenlanders moeten kunnen legitimeren bij een bezoek aan ons ziekenhuis. Meestal hebben zij geen burgerservicenummers. Daarom gelden er voor deze groepen aparte regels:

    • Toeristen uit Europa met een European Health Insurance Card kunnen overleggen of direct hun behandeling betalen.
    • Toeristen buiten Europa moeten hun behandeling contant betalen.
    • Asielzoekers moeten voor zorg hun COA-pas overleggen.
    • Niet legaal in Nederland verblijvenden worden gevraagd een formulier in te vullen (beschikbaar via onze debiteurenadministratie).
  • Er zijn patiënten die nooit eerder zijn geïdentificeerd, met name doordat er voor 2008 nog geen wettelijke identificatieplicht was. Uit het oogpunt van serviceverlening en gastvrijheid worden patiënten meestal geholpen. Daarom vragen we iedereen die nog niet eerder is geïdentificeerd om zich bij het eerstvolgende bezoek te identificeren (met een geldig ID-bewijs). Dat kan bij de receptie bij de hoofdingang van ons ziekenhuis.

  • U moet zich overal in ons ziekenhuis kunnen legitimeren. Dat is bepaald in de zorgverzekeringswet. Dat is onder meer nodig om

    • Fraude te voorkomen
    • Zorgen dat u de juiste zorg krijgt
    • Administratie goed te organiseren
    • Vergoeding van zorg te organiseren