Patiëntenraad
Onze zorg draait om u. Als patiënt en als bezoeker. Daarom hechten we veel waarde aan uw mening en inbreng in beslissingen die we nemen. En om alle patiënten en bezoekers één stem te geven, is er de Patiëntenraad.
Wat we doen
De Patiëntenraad behartigt de belangen van u als patiënt of als bezoeker. Dit doen we door actief mee te denken met de Raad van Bestuur en gevraagd en ongevraagd advies uit te brengen over onderwerpen die de zorg raken.
Zorg verbeteren
De Patiëntenraad wil de doelmatigheid, patiëntgerichtheid en doeltreffendheid van de zorg aan patiënten verbeteren. De raad werkt daarvoor samen met verschillende patiëntenorganisaties en andere belangenbehartigers van de zorg.
Belangrijke onderwerpen
De Patiëntenraad denkt mee over onderwerpen als:
- Voeding, veiligheid, hygiëne en geestelijke verzorging
- Recreatie- en ontspanningsmogelijkheden
- Kwaliteit van zorg
- De klachtenregeling
- Begrotingen en jaarrekeningen
- Fusies, krimp, groei en samenwerkingen
- Benoemingen in de Raad van bestuur
Eerdere adviezen
De raad speelde de afgelopen jaren een belangrijke rol in beslissingen over zaken die u als patiënt direct raken. Denk bijvoorbeeld aan de nieuwbouw, de aaneengesloten bezoekuren, de patiëntenenquête en het avondspreekuur.
Wie we zijn
De Patiëntenraad vertegenwoordigt de patiëntenpopulatie van het ziekenhuis. Alle leden wonen in het verzorgingsgebied van het ziekenhuis en zijn betrokken bij de kwaliteit van de zorg. De raad bespreekt maandelijks onderwerpen die voor u als patiënt of bezoeker van belang zijn.
Leden
Karin Arkink (ambtelijk secretaris)
Wybren Bakker (voorzitter): 'Partners zijn voor zeggenschap'
Jip Dijkstra (lid): ‘Richting kunnen geven aan het leven dat je leeft.’
Hasan Senok: ‘Gelijkwaardige toegang voor alle patiënten’
Corry Giesen-Schoorlemmer: ‘Sterk maken voor patiënten participatie’
Hanny van der Werff
Margreet van Zeelen: 'Inbreng van patiënten is onmisbaar bij veranderingen in de zorg'
Denk mee
Om het ziekenhuis goed te kunnen adviseren, wil de Patiëntenraad graag uw wensen en ideeën horen. Geen individuele klachten (daar zijn andere regelingen voor), maar wensen en ideeën die meerdere patiënten of bezoekers raken.
Uw wens of advies
Met uw stem maken we van het Deventer Ziekenhuis een nog betere plek. Deel daarom uw opmerkingen of adviezen over de patiëntenzorg met de Patiëntenraad via:
Patiëntenraad Deventer Ziekenhuis
Postbus 5001; 7400 GC Deventer
Tel.: 0570 53 62 84
(Karin Arkink, ambtelijk secretaris)
E-mail: K.Arkink@dz.nl
Jaarverslag 2022
Vanuit de wettelijke adviespositie, maar meer nog gedreven vanuit het cliëntperspectief, bevordert de Patiëntenraad de kwaliteit van de dienstverlening van het Deventer Ziekenhuis. Naast structurele onderwerpen let de Patiëntenraad in het bijzonder ook op de ‘kleine kwaliteit’ die voor de patiëntbeleving belangrijk is, zoals de kwaliteit van de bejegening, de gastvrijheid en de snelle toegang tot zorg.
"Meer zichtbaar worden"
Ook voor de Patiëntenraad was 2020 een bijzonder jaar. Corona domineerde ook voor hen de agenda. Desondanks kon de Patiëntenraad toch werken aan betere patiëntenzorg en plannen voor de toekomst. ‘Samen Beslissen staat bovenaan onze agenda.’
Via teams, fysieke bijeenkomsten en intensief mail-contact slaagde de Patiëntenraad er toch in om ook in het coronajaar 2020 vinger aan de pols te houden. Er waren iets minder reguliere vergaderingen door covid, anderzijds was er zelfs een extra (covid)overleg met de raad van bestuur. Voorzitter Patiëntenraad Wybren Bakker: ‘We zijn goed op de hoogte gehouden door de raad van bestuur over de corona-ontwikkelingen. De RvB belde zelf actief toen het ziekenhuis in de eerste golf tegen capaciteitsproblemen aanliep. Omdat de corona ontwikkelingen zo snel gingen, konden we als Patiëntenraad niet actief (bij)sturen, informeren was in deze voldoende. De speciale corona nieuwsbrieven en de filmpjes met vragen aan specialisten, hielpen ons enorm om op de hoogte te blijven. Zelf hebben we als Patiëntenraad twee keer een bericht aan het personeel gestuurd om onze waardering voor hun inzet te uiten.’ En ondanks de pandemie, slaagde de raad er in om ook weer op sterkte te komen. Conform reglement bestaat de raad nu weer uit zeven leden: Wybren Bakker, Jip Dijkstra, Hasan Senok. Corry Giesen-Schoorlemmer, Jaap Kloek, Carlijn Rambonnet-Jebbink en Margreet van Zeelen.
Samen beslissen
Behalve corona kwam er in 2020 nog een keur aan onderwerpen voorbij voor de Patiëntenraad. De nieuwbouw van het centrum voor radiologie, kwaliteitsissues, het nieuwe bedrijfskundig management, de benoeming van de nieuwe voorzitter van de Raad van Bestuur. Wybren over dat laatste: ‘Mooi voorbeeld van hoe je als raad invloed hebt. We hebben actief wijzigingen voorgesteld op de profieltekst die voor de nieuwe bestuursvoorzitter is opgesteld. We hebben benadrukt dat we bijzondere aandacht willen voor de eigen zeggenschap en regie van de patiënt. Die suggesties zijn overgenomen.’ Corry Giesen-Schoorlemmer vult het lijstje met onderwerpen nog aan: ‘Boven aan ons prioriteitenlijstje afgelopen jaar, maar ook komende jaren, staat toch wel het proces van Samen Beslissen en Patiëntparticipatie. We hebben over “samen beslissen” een ongevraagd advies aan de raad van bestuur voor uitgebracht. Dat was lang niet meer gebeurd. En dat advies is ook overgenomen. Er ligt nu een heel werkplan met de goede titel die overeenkomt met landelijke uitingen. Vanwege corona is uitvoering van het plan met betrekking tot versterking patiëntparticipatie even blijven liggen, maar in 2022 gaat het ziekenhuis daar vol mee verder en doen we als Patiëntenraad actief daaraan mee. Dat er nu een Online Patiëntenpanel komt, is ook een mooi voorbeeld van patiëntparticipatie. Waarbij een van de onderwerpen voor het patiëntenpanel bijvoorbeeld Samen Beslissen kan zijn. Ook zetten we actief in op meer e-health om de patiënt ook in de toekomst beter van informatie te kunnen voorzien waarbij die informatie voor de patiënt van belang kan zijn om meer zijn eigen gezondheid te kunnen monitoren. Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat zorg beter én goedkoper wordt als de patiënt meer betrokken is.’
Machtsbalans herstellen
Wybren voegt daar aan toe: ‘Ik heb jaren in de zorg gewerkt en gezien dat de machtsbalans in de zorg niet goed is. De patiënt moet echt meer in de lead komen. Als Patiëntenraad kunnen we daar mede voor zorgen. We willen de stem van het collectief in de (machts)balans terug laten komen.’ Nieuwbouw, wachttijden, patiëntvoeding, toegankelijkheid, inhaalzorg, de digitaliseringsagenda…. Leden van de Patiëntenraad zijn soms wel tien uur per week met dossiers bezig. Wybren: ‘Maar ik denk dat we nog wat zichtbaardere moeten zijn. De buitenwereld meer laten zien welke rol we in het ziekenhuis spelen.
We zullen komende tijd meer van onszelf laten zien. Inwoners van Salland mogen weten dat we er zijn en wat we doen. En natuurlijk vernemen we als Patiëntenraad ook graag van inwoners/patiënten de ervaringen met ons ziekenhuis via mail a.pasop@dz.nl.
Werkplan 2023- 2025
Het werkplan 2023 - 2025 is het referentiekader waarmee de Patiëntenraad, vanuit het patiëntenperspectief, de zorg door het Deventer Ziekenhuis beoordeelt.
Ingevolge de (nieuwe) Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen (WMCZ 2018), is elk ziekenhuis verplicht om een Patiëntenraad in te stellen. De Patiëntenraad van het Deventer Ziekenhuis is een zelfstandig en onafhankelijk adviesorgaan van de Raad van Bestuur. De Patiëntenraad onderschrijft de missie van het Deventer Ziekenhuis, waarin geformuleerd staat dat het Deventer Ziekenhuis een bijdrage levert aan het leven zoals de patiënt dat wil leven. Daarvoor levert het Deventer Ziekenhuis de zorg die ertoe doet, op het moment dat het erom gaat, afgestemd op de persoonlijke situatie en mogelijkheden van de patiënt. Als een ziekte dieper en langer ingrijpt in het leven bepaalt de patiënt samen met zijn behandelaar hoe hij zo goed mogelijk kan blijven functioneren. Of er wordt gezorgd voor de beste begeleiding als behandeling niet meer mogelijk is.
Lees hier het complete werkplan 2023-2025 van de Patiëntenraad.