Menu
Patiënt

Nieuwe app: Mijn behandeling

Het Deventer Ziekenhuis heeft een nieuwe app ontwikkeld: Mijn behandeling. Die volgt stap voor stap “de reis” van de patiënt door een behandeltraject heen. Van intake en operatie tot de herstelfase. De gebruiker krijgt informatie op het moment dat het nodig is. Niet op papier, maar altijd beschikbaar via smartphone of tablet. Het traject van een knie- en heupoperatie verschijnen als eerste in Mijn behandeling. Op termijn worden andere behandelingen aan deze app toegevoegd. Een digitale wegwijzer van operatie tot herstel.

Optimaal geïnformeerd

Daniël de Kam, orthopeed in het Deventer Ziekenhuis zegt over de nieuwe app Mijn Behandeling: ‘De app zorgt ervoor dat patiënten beter voorbereid naar hun intake en opname komen, wat resulteert in minder uitval van onderzoeken en behandelingen, en minder angst onder de patiëntengroep. Patiënten zijn actiever bezig met hun zorgpad, dit zorgt ervoor dat ze sneller herstellen.’ Er komt veel op patiënten af als zij bij de specialist of verpleegkundige op het spreekuur komen. Zij krijgen veel informatie en vaak onthoudt de patiënt maar een deel van de informatie. Patiënten worden vaak met veel verschillende folders geïnformeerd over de voorgestelde behandeling. De folder raakt gemakkelijk kwijt, is niet overal beschikbaar en de mogelijkheden voor visuele ondersteuning zijn beperkt. Dankzij de app mijn behandeling is de patiënt optimaal geïnformeerd. De patiënt kan de informatie die hij tijdens het consult van de specialist en verpleegkundige kreeg, op elk gewenst moment weer in de app teruglezen.

Tijdlijn
Het behandelplan van de patiënt wordt eenvoudig weergegeven op een persoonlijke tijdlijn. Voor elke fase in het traject zijn de stappen beschreven; van voorbereiding, operatie tot en met nazorg en de periode thuis. In de app staan afbeeldingen, foto’s en filmpjes. De Kam: ‘De app volgt zo als het ware “de reis” van de patiënt door een behandeltraject heen. Daarbij kan de app berichten of herinneringen sturen op het moment dat dit nodig is. Zo zijn patiënten altijd op de hoogte van de belangrijkste zaken rond een behandeling. Ook is het mogelijk naasten of familieleden toegang te geven tot de app om te participeren, zodat ze helemaal op de hoogte zijn.’ De heup- en knieprothese zijn gevuld in de app door een mooie samenwerking tussen de afdeling Orthopedie, Anesthesie, OK, Bureau Opname, verpleegafdeling D2, afdeling Marketing en Communicatie en de afdeling Fysiotherapie.

Waar kan ik de app downloaden?
Download de app gratis in de appstore (https://apple.co/2QcMate) of via Google Play (http://bit.ly/2P0HVEf) of zoek op Mijn behandeling van het Deventer Ziekenhuis.