Menu
Patiënt

Veelgestelde vragen over de nota

Een samenvatting van de meestgestelde vragen over de ziekenhuisnota.

Veelgestelde vragen over de nota

Ik heb een nota ontvangen. Wat moet ik doen?
Doorgaans stuurt het ziekenhuis de nota naar de zorgverzekeraar. U krijgt zelf een nota als:

  • Uw gegevens in ons systeem onjuist zijn. U kunt die bij de centrale receptie in het ziekenhuis laten aanpassen. Daarvoor hebt u een identificatiebewijs en uw zorgpas nodig. De nota wordt ingenomen en alsnog naar de verzekeraar gestuurd
  • U geen geldig ID-bewijs toonde bij inschrijving, of binnen 14 dagen daarna
  • De behandeling niet door de basisverzekering wordt vergoed
  • U een restitutiepolis hebt. U moet het bedrag dan voorschieten en later bij de verzekeraar declareren.

Indien u de nota al hebt voldaan, wordt het door u betaalde bedrag teruggestort, zodra wij de originele nota retour hebben ontvangen. Dit kan wel even duren.

Ik heb een nota ontvangen, maar ben nooit in het Deventer Ziekenhuis geweest.
De nota kan van laboratoriumonderzoek zijn dat door uw huisarts is aangevraagd. De onderzoeken worden uitgevoerd in ons ziekenhuis en door ons berekend.

De nota is 2x (door mij, of door mij en de verzekeraar) aan het ziekenhuis betaald.
Als wij voor een nota een 2e betaling ontvangen, dan gaat de terugbetaling automatisch naar de patiënt. Hier kan wel enige tijd over heen gaan.

Ik ben bevallen in het Deventer Ziekenhuis, maar heb een nota ontvangen voor een poliklinische bevalling.
Een poliklinische bevalling valt niet onder de basisverzekering als er geen medische indicatie is. U kunt de nota declareren bij uw zorgverzekeraar; maar krijgt afhankelijk van uw aanvullende verzekering een (gedeeltelijke) vergoeding.

Ik ben bevallen in het ziekenhuis en mijn baby lag er ook. Meldt het ziekenhuis mijn kindje aan bij de zorgverzekeraar?
Nee, u dient uw pasgeboren baby zélf, zo spoedig mogelijk, aan te melden bij de zorgverzekeraar van de kostwinner. Informeer hiervoor tijdig bij uw zorgverzekeraar of die van uw partner.

Wanneer komt de nota?
Dat kunnen we helaas niet zeggen. Ook duurt het soms lang voordat u een nota krijgt. Dit kan veel oorzaken hebben:

  • Een (deel van) het onderzoek is door andere laboratoria uitgevoerd. Wij moeten dan wachten op hun rekening voordat wij u een nota kunnen sturen
  • De vermelde kosten zijn bij een andere zorgverzekeraar gedeclareerd omdat er verkeerde gegevens in ons systeem stonden. U kunt bij de inschrijfbalie uw gegevens laten wijzigen
  • Alle zorgvragen liggen vast in een Diagnose Behandelcombinatie (DBC). Die moeten soms een (lange) periode open blijven staan voordat het ziekenhuis de nota mag sturen. Dat is wettelijk zo bepaald; het ziekenhuis kan daar niks aan veranderen
  • Soms worden de prijsonderhandelingen met verzekeraars laat afgerond. Ook daardoor kan het even duren voordat het ziekenhuis de nota kan insturen.

Welke betalingsmogelijkheden zijn er?

Per bank:

ABN AMRO
IBAN: NL41ABNA0631662561
BIC: ABNANL2A

U kunt betalen:

  • Met een eigen bank/giro overschrijvingsformulier
  • Via internetbankieren
  • Vermeld in beide gevallen het patiënt- en notanummer
  • Contant. Meld u zich dan bij de receptie in het ziekenhuis en vraag naar de Debiteurenadministratie. Er komt dan iemand naar u toe voor het afhandelen van de transactie. Openingstijden: ma t/m vr 09.00-12.30 en 13.30-15.00 uur. Pin-betaling is niet mogelijk.