Menu
Patiënt

Veelgestelde vragen over de nota

Een samenvatting van de meestgestelde vragen over de ziekenhuisnota.

Veelgestelde vragen over de nota

  • De nota kan van laboratoriumonderzoek zijn dat door uw huisarts is aangevraagd. De onderzoeken worden uitgevoerd in ons ziekenhuis en door ons berekend.

    Het kan ook zijn dat uw (eerste) consult telefonisch heeft plaatsgevonden. In plaats van een poliklinisch consult kan een zorgverlener het consult ook op afstand doen. U ziet dan op uw zorgnota de tekst ‘belconsult ter vervanging van een eerste polikliniekbezoek' of 'eerste polikliniekbezoek'staan, ook al bent u niet in het ziekenhuis geweest. De vergoeding van een belconsult is gelijk aan een polikliniekbezoek en kan dus impact hebben op uw eigen risico.

    Vanaf 1 januari 2021

    Vanaf 2021 wordt bovenstaande structureel opgenomen in de wet en regelgeving. Het belconsult mag dan ook geregistreerd worden ter vervanging van een eerste polikliniekbezoek. In de tarieven is een belconsult gelijk aan een polikliniekbezoek. Dit betekent dus dat u een nota kunt ontvangen voor een belconsult (zonder fysiek in het ziekenhuis te zijn geweest). Dit kan impact hebben op het eigen risico.

  • Doorgaans stuurt het ziekenhuis de nota naar de zorgverzekeraar. U krijgt zelf een nota als:

    • Uw gegevens in ons systeem onjuist zijn. U kunt die bij de centrale receptie in het ziekenhuis laten aanpassen. Daarvoor hebt u een identificatiebewijs en uw zorgpas nodig. De nota wordt ingenomen en alsnog naar de verzekeraar gestuurd
    • U geen geldig ID-bewijs toonde bij inschrijving, of binnen 14 dagen daarna
    • De behandeling niet door de basisverzekering wordt vergoed
    • U een restitutiepolis hebt. U moet het bedrag dan voorschieten en later bij de verzekeraar declareren.

    Indien u de nota al hebt voldaan, wordt het door u betaalde bedrag teruggestort, zodra wij de originele nota retour hebben ontvangen. Dit kan wel even duren.

  • Dat kunnen we helaas niet zeggen. Ook duurt het soms lang voordat u een nota krijgt. Dit kan veel oorzaken hebben:

    Een (deel van) het onderzoek is door andere laboratoria uitgevoerd. Wij moeten dan wachten op hun rekening voordat wij u een nota kunnen sturen. De vermelde kosten zijn bij een andere zorgverzekeraar gedeclareerd omdat er verkeerde gegevens in ons systeem stonden. U kunt bij de inschrijfbalie uw gegevens laten wijzigen. Alle zorgvragen liggen vast in een Diagnose Behandelcombinatie (DBC). Die moeten soms een (lange) periode open blijven staan voordat het ziekenhuis de nota mag sturen. Dat is wettelijk zo bepaald; het ziekenhuis kan daar niks aan veranderen. Soms worden de prijsonderhandelingen met verzekeraars laat afgerond. Ook daardoor kan het even duren voordat het ziekenhuis de nota kan insturen.

  • Per bank:

    ABN AMRO
    IBAN: NL41ABNA0631662561
    BIC: ABNANL2A

    U kunt betalen:

    • Met een eigen bank/giro overschrijvingsformulier
    • Via internetbankieren
    • Vermeld in beide gevallen het patiënt- en notanummer
    • Contant. Meldt u zich dan bij de receptie in het ziekenhuis en vraag naar de Debiteurenadministratie. Er komt dan iemand naar u toe voor het afhandelen van de transactie. Openingstijden: ma t/m vr 09.00-12.30 en 13.30-15.00 uur. Pin-betaling is niet mogelijk.

  • Als wij voor een nota een 2e betaling ontvangen, dan gaat de terugbetaling automatisch naar de patiënt. Hier kan wel enige tijd over heen gaan.


  • Een poliklinische bevalling valt niet onder de basisverzekering als er geen medische indicatie is. U kunt de nota declareren bij uw zorgverzekeraar; maar krijgt afhankelijk van uw aanvullende verzekering een (gedeeltelijke) vergoeding.

  • Nee, u dient uw pasgeboren baby zélf, zo spoedig mogelijk, aan te melden bij de zorgverzekeraar van de kostwinner. Informeer hiervoor tijdig bij uw zorgverzekeraar of die van uw partner.