Menu
Patiënt

‘Het kost geen tijd om een aardige dokter te zijn’

Harry de Vries is chirurg in ons ziekenhuis. Hoe kijkt hij aan tegen patiëntenzorg?

'Dat is mijn dokter'

‘De kwaliteit van een chirurg zit maar voor een deel in de operatie. Communicatie met de patiënt rondom bijvoorbeeld een oncologische operatie kost doorgaans veel meer tijd dan de operatie zelf . Ik vind het fijn dat de hedendaagse patiënt ook informatie ophaalt bij dr. Google; dat-ie dankzij zoeken op internet goedbeslagen ten ijs komt. Hij/zij is ingelezen en dat biedt mij als arts kapstokken om informatie aan te hangen. Het referentiekader van de patiënt is belangrijk om als arts goed aan te sluiten. Vanaf dat punt ga je samen met de patiënt kijken wat de beste behandeling is. Het is mijn stellige overtuiging dat iemand die goed geïnformeerd is, beter geneest. De rol van arts is veranderd. Van iemand die wel weet wat goed voor een patiënt is, is de arts vandaag de dag veel meer een soort loods geworden. De arts kent de haven en weet waar hij moet aanleggen, maar de patiënt bestuurt zelf zijn eigen schip. De arts komt langszij, vaart mee, geeft advies, maar neemt het roer niet over. De arts adviseert, de patiënt beslist. Als je als zorgverlener naast in plaats van boven de patiënt staat, heb je andere gesprekken. Ik vind dat ik de keuze van de patiënt moet respecteren, ook al vind ik als medicus inhoudelijk misschien iets anders. Communicatie is daarom minstens zo belangrijk als de operatie.'