Verpleegkundig leiderschap en wetenschap hand in hand
23 oktober 2025
Een grote hoeveelheid antibiotica injecteren bij een kind: een zeldzame handeling op de kinderafdeling waarbij duidelijke wetenschappelijke richtlijnen ontbraken. Specialistisch kinderverpleegkundige Phebe Rouweler merkte dat ervaren en bekwame verpleegkundigen hierdoor soms twijfelen aan hun eigen kunnen. Reden voor haar om in actie te komen.
De brug naar wetenschap
Op de kinderafdeling van het Deventer Ziekenhuis komt het slechts af en toe voor: een injectie met antibiotica bij een kind. ‘Laatst gebeurde het toevallig drie keer kort achter elkaar,’ vertelt Phebe. ‘Ik merkte toen dat veel collega’s het spannend vonden. Het is geen prettige handeling voor een kind en er is bovendien weinig kennis over beschikbaar.’
Voor Phebe was dat reden genoeg om in actie te komen: ‘Ik vond het confronterend om te zien dat zeer bekwame verpleegkundigen toch twijfelden aan hun kunnen. Daarom besloot ik contact te zoeken met het Wetenschapsbureau in ons ziekenhuis.’ Zo ontstond een samenwerking tussen haar en Femke, verpleegkundig onderzoeker.
Richtlijnen dankzij literatuuronderzoek
Samen doken Phebe en Femke de literatuur in en namen contact op met andere ziekenhuizen. ‘We hebben zowel Nederlandse als internationale publicaties en richtlijnen bestudeerd,’ vertelt Femke. 'Op basis van de beschikbare kennis en in overleg de kinderarts en ziekenhuisapotheek stelden zij een document op met duidelijke richtlijnen voor collega’s. ‘We hopen dat dit het vertrouwen geeft om deze handeling met meer zekerheid uit te voeren,’ zegt Phebe.
Leren van elkaar
‘Met dit document hebben we een eerste stap gezet,’ benadrukken Phebe en Femke. ‘Maar we kunnen nog veel leren van de ervaringen en werkwijzen van andere ziekenhuizen. Door kennis te delen, komen we samen tot de beste aanpak.’
Benieuwd naar het onderzoek van Femke en Phebe? Of zelf ervaring met het toedienen van antibiotica-injecties bij kinderen? Neem dan contact op via verpleegkundigonderzoek@dz.nl