Dinsdag 7 november wordt het zorgverlenersportaal vernieuwd. Tussen 09.00 en 12.00 uur is het portaal NIET bereikbaar. Onze excuses voor het ongemak.
31 oktober 2023
Zorgverlenersportaal wordt vernieuwd
De afgelopen weken is het nieuwe portaal uitgebreid getest, zowel door het Deventer Ziekenhuis als door de HCDO ICT-commissie. Als u na livegang (7 november om 12.00 uur) toch problemen ervaart, maak dan een ELS-melding, of bel de EPD Helpdesk op nummer 0570 – 53 55 55. Voorafgaand aan livegang zullen wij ook de Single Sign On (SSO) testen. Het nieuwe portaal kent vooral wijzigingen in de structuur, vormgeving (en soms) naamgeving en er zijn nieuwe functionaliteiten.
Spoedaanvragen
Eventuele spoedaanvragen kunnen worden doorgegeven op de gebruikelijke manier. Diagnostiek aanvragen via de mail worden niet in behandeling genomen. Het alternatief hiervoor is een papieren aanvraag.
De belangrijkste verschillen
Het belangrijkste voordeel van het nieuwe portaal voor de huisarts is dat we nieuwe functionaliteiten sneller kunnen implementeren. Voorbeelden zijn: aanvragen van microbiologie, aanvragen van CT & MRI en het inzien van radiologiebeelden. Hieronder staan de belangrijkste verschillen met het huidige portaal. Alle concrete verschillen zijn terug te vinden in het verschillenoverzicht.
Teledermatologie
Teledermatologie is in het nieuwe portaal niet meer mogelijk. In overleg met de HCDO is gekozen voor het aanbieden hiervan via ZorgDomein. Het meekijk/meedenkconsult (heet nu: ‘Advies’) wordt in eerste instantie uitgerold voor teledermatologie. Op een later moment komt het meekijk/meedenkconsult ook beschikbaar voor andere specialismen. De beoogde livegang van het gebruik van ZorgDomein Teledermatologie is 1 november. Nadere informatie volgt. Vanaf 1 november wordt gevraagd om niet meer de functionaliteit in het Zorgverlenersportaal te gebruiken. Aanvragen die op deze wijze binnen komen zullen niet meer in behandeling worden genomen.
Toestemmingsregistratie
In het nieuwe Zorgverlenersportaal is het niet meer mogelijk om namens de patiënt de toestemming te registreren. Alle patiënten die bij ons ingeschreven staan kunnen zelf de toestemming vastleggen op MijnDZ.nl.
Verkort inschrijven patiënten tijdelijk niet mogelijk
Door een fout in de software is het vanaf 7 november tijdelijk niet mogelijk om patiënten verkort in te schrijven bij het Deventer Ziekenhuis. Naar verwachting is dit vanaf half december weer mogelijk. Indien er sprake is van onbekende patiënten, kunnen zij zich bij de centrale balie in het Deventer Ziekenhuis laten inschrijven. Om diagnostiek aan te vragen zal helaas voor deze groep patiënten tijdelijk weer gebruik moeten worden gemaakt van papieren aanvragen.
Patiëntgegevens wijzigen
Patiëntgegevens kunnen in het nieuwe Zorgverlenersportaal niet meer worden gewijzigd. De patiënt moet zelf de gegevens wijzigen via MijnDZ of dit doen bij de centrale balie in DZ.
Andere relevante veranderingen
Op het openingsscherm staan links rechtstreekse overzichten voor de ‘opgenomen patiënten’ of de ‘patiënten op de SEH’;Bij reguliere inlog (zonder SSO) is met één klik de pagina ‘Patiënt zoeken’ te openen;De longfunctietesten en slaaponderzoeken worden zichtbaar;Onder uitslagen staan nu de metingen van bijvoorbeeld gewicht en tensie in het ziekenhuis (indien in ons EPD aanwezig).
Ook nieuw patiëntenportaal MijnDZ
Het patiëntenportaal MijnDZ is per 7 november ook vernieuwd. Het belangrijkste verschil is dat het voor patiënten vanaf 7 november mogelijk is om iemand anders te machtigen via DigiD om namens hem/haar in te loggen op MijnDZ.