Lintopdrachten overslaan
Verdergaan naar hoofdinhoud
Omhoog

Hoe kunnen wij u helpen?

PATIENT

A - Z AZ lijst gebruiken om een pagina te vinden
Home > Patiënt > Kwaliteit

Kwaliteit en patiëntveiligheid

Hieronder leest u hoe patiënten ons waarderen en welke keurmerken we hebben. Het toont aan dat we goede zorgkwaliteit bieden, en ons werk aldoor proberen te verbeteren. En natuurlijk staan we ook op het landelijke kwaliteitsvenster.
 

De mening van onze patiënten
  • ZorgkaartNederland.nl
    Op deze site kunnen patiënten het ziekenhuis of een arts waarderen. Wij scoren er met een 8,6.
     
  • Meest patiëntvriendelijk
    We waren al 4x in de race voor de prijs ''meest patiëntvriendelijke ziekenhuis van NL". In 2015 wonnen we hem.
     
  • Panelgesprekken
    Regelmatig komen groepjes patiënten naar ons ziekenhuis om te vertellen hoe ze een bepaalde zorg ervaren. De aanwezige collega's krijgen zo input voor verbetering.
  • Patiëntenenquête
    Afdelingen sturen patiënten (digitaal) een lijst met vragen over wat zij van ons werk vinden. De uitkomsten zijn verschillend, maar overwegend positief.
Keurmerken - algemeen

 

  • NIAZ
    We hebben een NIAZ-accreditatie. Daarmee laten we zien dat we voortdurend aan de verbetering van (zorg)kwaliteit werken. In 2007 kregen we al een deelaccreditatie Oncologie.



     
  • Beste van Overijssel
    Zorggids dr Yep benoemde ons in 2011 tot Top-ziekenhuis van Overijssel.
    Ook in de Ziekenhuis Top 100 van het Algemeen Dagblad in 2014 komen we als beste Overijsselse ziekenhuis uit de bus.
     
  • 1e prijs gastvrijheid
    We wonnen 2x de award Gastvrijheidszorg met sterren. Vooral de wijze waarop gastvrijheid ziekenhuisbreed is uitwerkt, is een voorbeeld voor anderen, zo vindt men.

 

Keurmerken - zorg

Voor de kwaliteit van zorg stellen verzekeraars, beroeps- of patiëntenverenigingen regels op waarmee ze een ziekenhuis beoordelen. Voldoe je daaraan, dan krijg je een lintje of certificaat. Wij hebben:
keurmerken.png

Een volledig overzicht van keurmerken staat op het NVZ Kwaliteitsvenster.
Overige waarderingen

 

  • Best presterende STZ ziekenhuis
    Wij werden de nummer 1 van alle STZ-ziekenhuizen in het onderzoek dat accountancybureau Roland Berger jaarlijks doet. DZ valt op omdat het haalbare doelen stelt en de medewerkers veel verantwoordelijkheid geeft. Ook staat het patiëntgericht werken centraal in de organisatie en haar structuur.
     
  • logo_cb.pngHoge score Consumentenbond
    In 2006 vergeleek de Consumentenbond de ziekenhuizen. Wij scoorden hoog in de zorg voor heup- en knievervanging en kwamen als beste uit de bus met onze staaroperaties.
     
  • Spoedeisende hulp scoort
    Collega’s van UMC Utrecht vroegen 274 patiënten naar hun ervaring op de Spoedeisende Hulpen in Nederland. Wij eindigden als beste van 12 ziekenhuizen.
      
Kwaliteit van personeel

 

  • BIG–registratie
    In ons ziekenhuis werken alleen collega’s die (erkend) bekwaam zijn. Daarom checken we bij alle (nieuwe) medewerkers het BIG-register.
     
  • Teaching hospital
    We investeren aldoor in ons personeel, en nieuwe collega's. Maar ook voor patiënten is het goed dat we opleiden.
    meer-info.pngmeer info
     
  • Topwerkgever
    In 2012 eindigden we op de 4e plaats in de lijst van topwerkgevers van Monitor@Work. Wat heb ik daar aan als patiënt?, zult u wellicht vragen. Nou, reken maar dat tevreden medewerkers goede zorg verlenen!

medewerkerstevredenheid.png

Meer over de tevredenheid van medewerkers leest u op op het NVZ kwaliteitsvenster​.

 

Patiëntveiligheid


 
veiligheid.pngMag je in je werk fouten maken? Het antwoord is waarschijnlijk: ja. Toch ligt fouten maken in de zorg altijd gevoelig. Logisch, want een beslissing die (achteraf) verkeerd blijkt, kan zomaar iemands kwaliteit van leven beïnvloeden.
Daarom leggen we onszelf hoge kwaliteitseisen op.
Ook streven we naar een cultuur waarin we openlijk incidenten melden. Ook hier is het doel: optimaal veilige zorg, en leer van je fouten.

meer-info.pngmeer info