Menu

Beperking instroom nieuwe patiënten

De vraag naar zorg groeit snel. Zo sterk, dat we veel meer zorg leveren dan we aankunnen. Daardoor moeten patiënten soms langer wachten op zorg en neemt de werkdruk voor personeel toe. Om zorgkwaliteit te blijven garanderen, neemt het Deventer Ziekenhuis per 14 oktober 2019 maatregelen. Zo gaan we de instroom beperken van nieuwe patiënten die 'planbare zorg' nodig hebben en van buiten onze regio komen. Dat geldt niet voor spoedgevallen, geboorte- en oncologische zorg. Welke maatregelen neemt het ziekenhuis en wat betekent dit voor u?

Wat gaat het ziekenhuis doen?

Het ziekenhuis neemt de volgende maatregelen:

  • Sinds 14 oktober krijgen patiënten uit ons primaire verzorgingsgebied (Salland e.o) voorrang bij het maken van een nieuwe afspraak;
  • Patiënten van buiten onze regio die al een afspraak hebben, kunnen voor het vervolg gewoon in ons ziekenhuis terecht;
  • Ook onze acute zorg, verloskunde en oncologische zorg blijven voor iedereen beschikbaar;
  • Verder blijven onze bovenregionale zorgfuncties gewoon beschikbaar (zie kader).
  • Voor alle andere nieuwe patiënten van buiten de regio geldt dat we hen graag op een later moment, zodra er weer plek is, willen helpen.

Veelgestelde vragen

  1. Geldt deze maatregel ook voor mij?
    Voor nieuwe patiënten van buiten het verzorgingsgebied van het Deventer. U bent een nieuwe patiënt als u nog niet voor een specifieke klacht of aandoening bij ons wordt behandeld. De maatregel geldt alleen voor mensen die planbare zorg nodig hebben. Dat is alle zorg waarvoor u niet binnen 24 uur hoeft te worden geholpen. Onze acute zorg, onze geboortezorg en ook onze oncologische zorg blijft gewoon beschikbaar. Dat geldt ook voor onze bovenregionale zorgfuncties (zie kader).

  2. Wat is het verzorgingsgebied van het Deventer Ziekenhuis?
    Klik hier voor een overzicht.

  3. Ik heb al een afspraak staan. Wat verandert er voor mij?
    Niets. Uw afspraak blijft gewoon staan. Wij verwelkomen u binnenkort graag voor uw afgesproken consult, onderzoek of behandeling.

  4. Ik heb een verwijzing van mijn huisarts en ik wil een afspraak maken. Kan dat?
    Dat kan door ons te bellen. Hier vindt u een overzicht van onze poliklinieken, telefoonnummers en openingstijden. Let op: bij sommige poliklinieken wordt gevraagd om eerst uw postcode in te toetsen. De computer kijkt dan of u in het verzorgingsgebied van ons ziekenhuis woont. Er zijn daarna twee mogelijkheden:

    - Uw postcode valt binnen dit verzorgingsgebied. Dan wordt u doorverbonden met een medewerker voor aan afspraak.
    - Uw postcode valt buiten dit verzorgingsgebied. Dan adviseren we u om contact op te nemen met uw zorgverzekeraar of met uw huisarts voor een verwijzing naar een ziekenhuis in uw eigen regio.

  5. Ik heb al een verwijsbrief van een arts uit een ander ziekenhuis en wil een afspraak maken. Kan dat?
    Met een verwijzing van een specialist uit een ander ziekenhuis maakt het niet uit of u binnen of buiten het verzorgingsgebied van ons ziekenhuis woont. U kunt gewoon bellen voor een afspraak. Hier vindt u een overzicht van onze poliklinieken, telefoonnummers en openingstijden.

  6. Moet ik langer wachten voor een afspraak?
    Door de drukte kan het inderdaad voorkomen dat het wat langer duurt voordat uw afspraak kan worden ingepland. Wij vragen uw begrip hiervoor. Klik hier voor de actuele wachttijden per afdeling.

  7. Waar kan ik terecht voor wachttijdbemiddeling?
    Informeer bij u uw zorgverzekeraar naar de mogelijkheden. Hiervoor hebben alle zorgverzekeraars een afdeling zorgbemiddeling.

  8. Wat moet ik doen als het Deventer Ziekenhuis mij nu niet kan helpen?
    Het spijt ons als we u op dit moment niet kunnen helpen. We hopen dat dat zo snel mogelijk weer kan. Maar, eerlijk is eerlijk, we kunnen nu niet precies zeggen wanneer. Als u snel in een ziekenhuis geholpen wilt worden, neem dan contact op met uw zorgverzekeraar. Of met uw huisarts voor een verwijzing naar een ziekenhuis in uw eigen regio.

  9. Waarom voert het Deventer Ziekenhuis deze 'patiëntenstop' in?
    Het beperken van de instroom, zoals ons ziekenhuis doet, is niet hetzelfde als een patiëntenstop. We hopen en willen onze patiëntenzorg graag weer zo snel mogelijk voor iedereen toegankelijk maken. Dit betekent dat iedereen gewoon weer voor een afspraak terecht kan.

  10. Waarom neemt het Deventer Ziekenhuis deze maatregelen?
    De zorgvraag in ons ziekenhuis groeit snel. Daardoor wordt er veel meer zorg geleverd dan was voorzien. Om de werklast te verlichten, de zorgkwaliteit te garanderen en onze zorg toegankelijk te houden, nemen we maatregelen.

  11. Doen ze dit in alle ziekenhuizen?
    Er zijn op dit moment meer ziekenhuizen waar het druk is en waar de zorgvraag snel toeneemt. De uitdagingen waar wij als ziekenhuis voor staan, kennen ze ook elders. Dus het zou kunnen dat u bij een ander ziekenhuis hier ook mee te maken krijgt. Als dat onverhoopt problemen oplevert, kan uw zorgverzekeraar u helpen bij het vinden van de juiste zorg.

"We verkopen niet graag nee"

“Natuurlijk verkopen we niet graag nee als patiënten zich bij ons melden, waar ze ook vandaan komen”, benadrukt bestuursvoorzitter Gita Gallé: “Maar ons ziekenhuis heeft een primaire verantwoordelijkheid om goede basiszorg voor Deventer en omstreken te garanderen. De zorgvraag neemt al een tijd sterk toe. Het personeel probeert dat op te vangen met extra spreekuren en diensten. Maar we zien ook dat we meer zorg leveren dan we eigenlijk aan kunnen. Om te kunnen garanderen dat onze patiënten hier altijd de beste zorg krijgen, remmen we daarom de 'instroom' van nieuwe patiënten van buiten ons verzorgingsgebied. Zo willen we de zorg voor patiënten uit onze regio op orde houden."

Ons verzorgingsgebied

Wat is het verzorgingsgebied van het Deventer Ziekenhuis? Klik hier voor een overzicht