Lintopdrachten overslaan
Verdergaan naar hoofdinhoud
Omhoog

Hoe kunnen wij u helpen?

BEHANDELING

A - Z AZ lijst gebruiken om een pagina te vinden
Home > Behandelingen > Fosfaat in uw voeding

Fosfaat in uw voeding

Fosfaat (fosfor) is een mineraal dat een belangrijke rol speelt in uw lichaam.
Een te hoog fosfaatgehalte in het bloed kan leiden tot jeuk en rode ogen en tot een versneld proces van verkalking in hart, bloedvaten en gewrichten. Fosfaat komt voornamelijk voor in producten met veel eiwit. Het advies om ruim gebruik te maken van eiwitrijke producten heeft als gevolg dat er meer fosfaat in de voeding zit en dat er  eventueel fosfaatbinders gebruikt moeten worden. Deze producten zijn belangrijk voor u om in een goede voedingstoestand te blijven/komen. Het is niet aan te raden om minder eiwitten te gebruiken dan geadviseerd. Indien nodig worden soort en hoeveelheid fosfaatbinders aangepast op de eiwitverdeling over de dag in overleg met die dietist.

Fosfaatbinders
Fosfaatbinders worden voorgeschreven om de hoeveelheid fosfaat in uw bloed te regelen. Deze medicijnen binden het fosfaat en verlaten dan met de ontlasting uw darmen. Neem fosfaatbinders altijd aan het begin van de maaltijd. Bent u de medicijnen vergeten? U kunt ze binnen een uur, na het beëindigen van de maaltijd, innemen.

Innemen fosfaatbinders is afhankelijk van de soort:

  • ​ ​ ​Goed kauwen: Calci-Chew®, Algeldraat ® en Fosrenol ®)
Calcichew of
Calciumcarbonaat

​Fosrenol of
Lanthaancarbonaat

  • Niet kauwen, heel doorslikken: Renvela®, Phos-ex® en Osvaren® ​​
​Osvaren of
Calciumacetaat/Magnesiumcarbonaat
​Phos-ex of
Calcium-acetaat
 ​​
​Renvela of 
Sevelameer
(of in poedervorm)

 
Neem fosfaatbinders in bij elke eiwitrijke (=fosfaatrijke) maaltijd. Houd ook rekening met tussendoortjes waar veel fosfaat in zit. Neem altijd een fosfaatbinder mee als u van huis gaat.

Bij het omwisselen van de middag-en avond maaltijd past u de medicijnen aan omdat de hoeveelheid fosfaatbinders is afgestemd op de hoeveelheid fosfaat in uw maaltijd. U hoeft geen fosfaatbinders in te nemen als u een kleine maaltijd met weinig fosfaat neemt of een maaltijd overslaat.

Fosfaat in uw voeding
Fosfaat zit in eiwitrijke voedingsmiddelen, zoals kaas, melk en melkproducten, noten, pinda’s, vlees, vleeswaren, kip, vis, eieren, peulvruchten (witte en bruine bonen, linzen, bonen, kapucijners, etc.) en vegetarische vleesvervangers.

Fosfaat in voeding wordt voor 50-60% opgenomen door het lichaam. Maar de industrie voegt ook vaak fosfaat toe (additieven) aan kant-en-klare producten om de houdbaarheid te verlengen of de kleur, geur en smaak te verbeteren. Van dit toegevoegde fosfaat wordt 90% dor het lichaam opgenomen. Hoeveel fosfaat wordt toegevoegd is vaak onduidelijk. De fabrikant is niet verplicht dit te vermelden op het etiket. Vaak is het fosfaatgehalte niet terug te vinden in voedingsmiddelentabellen.

Producten, waaraan fosfaat wordt toegevoegd zijn onder andere bakmixen, soepen, dressings, sauzen, toetjes, puddingpoeders, kaas, smeerkaas, vleesproducten en frisdranken. Dit wordt als E-nummer op de verpakking aangegeven: E 338 E 339 E340 E 341 E 343 .

Vragen?
Hebt u vragen of wilt u meer informatie dan kunt u dit  tijdens het gesprek met de arts, verpleegkundige of diëtist  aan de orde stellen.

Context menu